Fälttest

PV Modules

En verklig jämförelse mellan Mono, Poly, PERC och Dual solcellsmoduler.

Realtime data
-- -- Lokal tid
Installation date: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Strålning
Rumänien
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Total solar yield: --

Split-cell

2500Wp --
Total solar yield: --

Poly

2500Wp --
Total solar yield: --

PERC

2500Wp --
Total solar yield: --

* Detta är ettfälttest och resultaten är specifika för den här installationen och platsen.,Undersök vilken lösning som passar din situation bäst då resultaten kan variera beroende på faktorer i omgivningen.

Småbåtar

Förhöj nöjet med att segla

Att få båten av trailern och ge sig iväg ut på vattnet känns som ren magi. Oavsett om du ska ut och fiska, åka wakeboard eller öhoppa i några dagar innebär segling alltid frihet. Du vill ha samma känsla när det kommer till energi. Friheten att ladda din telefon och spela din favoritmusik var än du befinner dig. Victrons smarta energilösningar ger den friheten till alla småbåtar.

Den optimala energiplanen

Tänk dig att du och en kompis åker och fiskar över helgen. Utombordsmotorn tar din lilla båt till mitten av sjön. Dagens fångst blir middagen du lagar innan ni slår läger för natten på en liten ö.

Låt oss kika på den optimala energiplanen som ger dig en bekväm och njutbar resa.

Konsumtion

Hur mycket behöver du?

Även en liten båt är beroende av elektrisk utrustning. Allt som ingår i båten drivs med likström men du kommer att vilja ha en AC-utgång för att ladda din telefon eller dator. Alla elektriska enheter använder ett visst antal watt. Men att bara summera antal watt räcker inte. Tiden är precis lika viktig. Du kanske har 100 watt i belysning ombord men lamporna är endast på under en begränsad tid. En liten kylbox drar 50 watt men är på hela tiden.

För att ge inspiration har vi dragit upp 2 system examples baserade på ”normal” och ”hög” förbrukning.

0,6 - 1,2 kWh/ dag

Profiler för ”normal” och ”hög” daglig förbrukning. Läs mera

Läs mera

Exempel 1

Lamporna kanske drar 100 W per timme men används endast fyra timmar om dagen.
100 W x 4 tim = 0,4 kWh/ dag

Exempel 2

Kylboxen drar 50 W i timmen men är på hela dagen (faktiskt nedkylning och frac12; av dagen)
50 W x 24 tim/2 = 0,6 kWh/ dag

Lagring & conversion

Hur mycket energi borde lagras?

Du vill inte ha motorn igång hela tiden. Det skrämmer ju bort fisken. Lösningen är att lagra energi i ett (hus-) batteri från vilket växelriktaren omvandlar den lagrade energin till 230 V. Batteriet kan laddas med landström och från växelströmsgeneratorn under resans gång. Om du planerar resor som varar flera dagar bör du som tumregel se till att ditt batteri har tillräckligt med kapacitet så att du klarar dig i 48 timmar.

x 2

Lagringskapaciteten på ett litiumbatteri ska vara två gånger den dagliga strömförbrukningen.

x 4

På grund av dess ± 50% lägre urladdningskapacitet, ska lagringskapaciteten på ett blybatteri vara fyra gånger den dagliga strömförbrukningen.

Omvandling

Växelriktaren ska ha rätt storlek för att kunna hantera den genomsnittliga belastningen kontinuerligt och ska matcha den förväntade toppeffekten, något som våra växelriktare hanterar väldigt väl (i genomsnitt 2 x deras kontinuerliga ström).

Generering

Var kommer strömmen ifrån?

Det finns ett flertal alternativ för att generera den energi du behöver till din resa. I hamnen finns det landström att tillgå. Eller, om du tar med båten hem på en trailer, kan du koppla in den i garaget. Ute på vattnet kan du använda växelströmgeneratorn på båtens motor.

Energikällor

Batteriladdare
10A - 30A
Växelströmsgenerator
35A - 70A

Energiprofil

Normal och hög energiprofiler i kWh, baserat på den dagliga energiförbrukningen, som bör vara i balans med genereringen.

Lagringsbatterier i Ah, dubbla kapaciteten vid användning av lead-acid batterier.

Det verkar som att din webbläsare inte stöder den senaste tekniken. Du bör använda en modern webbläsare för att kunna se det här avsnittet ordentligt.

Komplett system

En närmare titt

Hur översätts energiprofilen till ett system? Här är vår rekommendation för en genomsnittlig liten båt.

Husbatteri:

Laddar

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Systemexempel

Energiförbrukningen kan variera från båt till båt och från ägare till ägare, även på småbåtar. Här är två exempel på - med en normal och en hög daglig energiförbrukning - hur en optimal energiplan för en liten båt kan se ut.

Tänk på att en rad olika faktorer spelar in när du ska designa och installera den optimala lösningen för dig: ditt Victron-proffs hjälper dig gärna med det.

Använd en modern webbläsare för att se den detaljerade tabellen och hela avsnittet ordentligt.

Normal
Hög
Öppen motorbåt, fiskebåt, wakeboardbåt ± 19-26 fot.
Samma båt men med mindre intensiv användning: längre bort hemifrån, fler bekvämligheter eller fler personer ombord.
Konsumtion
Daglig energiförbrukning
0,6 kWh
1,2 kWh
Toppeffekt
400 W
900 W
Lagring och invertering
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65 A
Ersatt av 12/200 BMS i händelse av 12,8 V litiumbatteri
100 A
Ersatt av 12/200 BMS i händelse av 12,8 V litiumbatteri
Husbatteri
110 Ah 12 V AGM
Eller 60 Ah 12,8 V litium
220 Ah 12 V AGM
Eller 100 Ah - 150 Ah 12,8 V litium
BatteryCombiner
Cyrix 120A
Eller 12/200 BMS* i händelse av 12,8 V litium
Cyrix 120A
Eller 12/200 BMS* i händelse av 12,8 V litium
Generering
Växelströmsgenerator
35 A - 70 A
35 A - 70 A
Landström med 230 V kapacitet
16 A
16 A
Batteriladdare (från land)
12 V, 10 A till 15 A Blue Smart-laddare
12 V, 20 A till 30A Blue Smart-laddare
Förlängningar
Tillgängliga förlängningar
Batteriövervakare BMV-712 Smart
Batteriövervakare BMV-712 Smart
Visa komplett lista

Det verkar som att din webbläsare inte stöder den senaste tekniken. Du bör använda en modern webbläsare för att kunna se det här avsnittet ordentligt.

Dyk in i världen av marin energi

Hitta din lokala återförsäljare

Vårt väletablerade globala nätverk av lokala Victron-proffs hjälper dig gärna att hitta den optimala lösningen på din utmaning.

Räkna med vår världsomfattande service

För oss på Victron är det grundläggande att ge våra kunder snabb och kompetent service och support. Det är därför som vårt globala nätverk av Victron-proffs erbjuder tekniskt kunnande av högsta klass och som åtar sig att leverera reservdelar så fort som möjligt.

Så att du kan starta eller fortsätt din resa, var än du är på väg.